قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

تاریخ نشستموضوعات نشستدبیر نشست
اول اسفند ۸۵گفت و شنود پی در پی در مورد خودسازیباران
( شناخت خویشتن خویش، گذر از جهل به سوی دانایی، همراه با رعایت نظم و انضباط در تفکر و رفتار انسانی، به نیروی خرد و خردورزی، نقد و نقادی توأم با آزادگی و عشق آفرینی، سرانجام رهایی از هرگونه سلطه پذیری )

جمله ای از موسی تقی زاده به پیشنهاد بردیا موضوع ۸ گفتگوی پی در پی از نشستهای هفتگی نیک اندیشان را به خود اختصاص داد. این گزارش، شرحی بر نشست نهم از این گفتگوهاست که در روز سه شنبه اول اسفند سال ۸۵ با دعوت دوباره از خود موسی تقی زاده برگزار شد.

حاضرین در این نشست سینا ، ساسان، بردیا، اعظم، فروغ،آرزو، سولماز، سعیده، شهاب ، رضا سید زاده، فریبرز ، پویان ، عماد، حمید ، سیاوش و باران با همراهی میهمانان گرامی استاد میثمی (اندیشمند و شاعر)، مصطفی و مجید با حضور موسی تقی زاده در ساعت پنج و سی و پنج دقیقه آغاز گردید ، در این نشست باران دبیر ، آرزو سخن زیبا و سینا معرفی کتاب را بر عهده داشتند.

باران ، بهمراه تعدادی ازهمراهان کمی دیرتر به نشست رسیدند ، دبیر نشست ، باران در شروع از همراهان برای حضور در نشست سپاس گذاری کرده و از تاخیر خود عذر خواهی کرد که در ادامه با تذکر موسی تقی زاده روبرو شد؛ تذکر موسی در طول نشست به این مورد است که بجای عذر خواهی ، تکرار نکردن اشتباه بازگو شود تا نتیجه ای برای فرد و جمع در پی داشته باشیم.

توافقات ۴گانه که در قالب آئین نشست این گونه آمده (۱- موبایلهای خود را روی گزینه بی صدا تنظیم می کنیم ۲- طبق آئین کل گروه سیگار کشیدن در حضور همراهان دیگر ممنوع می باشد ۳- در صورتی که بخواهیم برای دیگر همراهان درباره موضوعی خاص صحبت کنیم از دبیر نشست درخواست وقت می کنیم ۴ – در هنگام خوانده شدن سخن زیبا یا معرفی کتاب، نگاه و گوش خود را متوجه معرفی کننده کتاب یا خواننده سخن زیبا می کنیم و از گفتگوهای دو نفره می پرهیزیم) توسط دبیر برای همراهان کوتاه بازگو شد و سینا ، بردیا، موسی تقی زاده و حمید برای صحبتهای چند دقیقه ای درخواست وقت کردند.

نشست را با سخن زیبای آرزو آغاز کردیم و جملات زیبا ، آهنگین و عاشقانه از آرزو را شنیدیم .

آن هنگام که هر چقدر هم دستانت را به هم بفشاری، توان مقابله با آن رعشهی رمزآلودشان را ندارى، دستانى که مى لرزند تا راز اندوهناک لرزیدن دلت را برملا کنند…

ادامه این مطلب را از وبلاگ آرزو به آدرس www.donyayedokhtarane.blogfa.com بخوانید.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

جملات زیبایی نیز از سروده های شاعر زنده یاد حسین پناهی خوانده شد.

سپس با معرفی کتاب توسط سینا ، دوکتاب «معجزه’ ارتباط و NLP» و «برنامه ریزی عملی برای موفقیت» بصورت زیر به همراهان معرفی و پیشنهاد شد:

۱- معجزه’ ارتباط و NLPء نوشته ریچاردسون ، ترجمه مهدی قرچه داغی از نشر آسیم چاپ نهم

۲- برنامه ریزی عملی برای موفقیت (NLP عملی)، نوشته دکتر کوروش معدَلی ، ناشر مرز فکر

دو کتاب فوق ، در زمینه ارتباطات و رفتارهای مناسب فردی و تغییرات و تعامل رفتاری افراد با عنوان

NLP: Nero-Linguistic Programming

هستند، جان گریندل و ریچارد بندل به مطالعه دست آوردهای اریکسون در اربطه با نگرش دیگری به برنامه ریزی و بهبود اثر کلام بر رفتار و رفتار بر کلامپرداختند. به عبارت دیگر هر کلامی بر قضاوت ها و رفتارها تاثیر دارد و این نگرش ها مرتبط با اعصاب به کلام بر می گردد. این برنامه ریزی بیان میدارد اگر کلام را بهینه کنیم نگرشمان بهینه خواهد شد و برعکس. در این زمینه به ایجاد ارتباط موثر با دیگران ، نفوذ مثبت در افراد، انگارهای افراد و شناخت و واکنش و قضاوت افراد اشاره گردیده است که با درکی درست بایستنی است از آن در مسیر درست سود برد.

عناوین و نکات این کتاب به ترتیب و اختصار عبارتند از:

* ایجاد ارتباط موثر شامل: راه حل های موثر ، قانون راه حل متنوع، همگام شدن، تاکید بر مشترکات، هماهنگی در تنفس ، شناخت روحیه دیگران با تنظیم کلام ، شادابی روحیه و تنظیم و تنظیف کلام و رفتار.

* روبرو شدن با باورها و عقاید

* هنر برقراری ارتباط روشن شامل ارتباط دیداری، شنیداری و بویائی …

به عبارت دیگر در این بخش اشاره ای به گفته آنتونی رابینز میشود که ، سلامت جسم موثر در نگرش وذهن است.(عقل سالم در بدن سالم است.)

در کتاب دوم برنامه ریزی عملی برای موفقیت (NLP عملی) ، به موضوع عشق و همگام شدن با سایر موجودات پرداخته شده است ، سهیم شدن در تجربه ها ، مسئله مخاطب و شما در مسیر مشترک، از دیگر موضوعات کتاب است.

در ادامه سینا پیشنهاد معرفی و آموزش مستقیم با استفاده از کتاب :

ویل دان؛ چگونه نهنگ ها عمل میکنند

نوشته بلانچارد ، ترجمه از شهروز فرهنگ ناشر توسعه آموزش، موسسه پخش و نشر سجاد

را به همراهان داد . بر این اساس و موافقت همراهان این کتاب برای ۲۲ اسفند سال ۸۵ (دو نشست دیگر) برای بحث خواهد آمد ؛ از همگی همراهان تقاضا میکنیم این کتاب را تهیه و تا نشست موعود بخوانیم و آمادگی گفت و شنود پیدا کنیم.

آرزو در ادامه پیشنهاد داد تا کتاب های این چنینی نیز در سایت همانند بحث نشست ها رای گیری شوند. سپس سینا در باره رای گیری مناسب از نامناسب صحبت کرد و رای گیریی را مناسب دانست که منافع همه را شامل شود و اگر ضرری متوجه کسی میکرد آنرا مورد رای گیری و تابعیت جمع قرار ندهیم ؛ در مواردی که فرد از کار جمع آسیب و آزار میبیند رای گیری نامناسب است.

ساسان پیشنهاد معرفی کتابهای مرتبط با موضوع جاری را داد ، موضوع حاضر در رابطه با NLP عملی است.

توضیح مختصری در سایت ، بخش کتابها در مورد این کتاب، یعنی {ویل دان} قرار دارد.

بردیا در وقت خود از باشگاه نشریه سخن گفت و طرح پیشنهادی ابتکاری خود را ارائه داد که بر این اساس گروه کتابهای نایاب در بازار را برای آرشیو کتب ها خریداری کرده و بین همراهان به اختیار پخش کند تا تایپ کنیم ؛ در این پیشنهاد آرزو نیز بردیا را یاری میکند ، برای هماهنگی به آرزو مراجعه کنیم.

موسی تقی زاده در وقت خود به بیان چند تذکرپرداخت و در اولین گام باران را مورد خطاب قرار داد که در ابتدا اشاره شد ، سپس به سینا تذکر داد تا همگی تمامی کتاب را شامل خوب یا بد حتی برای ورق زدن نگاه کنیم و به اصطلاح کتابها را بدون اینکه هضم و یا بلع کنیم ، بچشیم!

در گام بعدی بردیا را نشانه رفت و از او در مورد نقد و نقادی (تاتی) سوال کرد که بردیا ترجمه و معنا و مفهوم آنرا برای همراهان بازگو کرد که موسی به متقاعد کردن دیگران  تذکر داد که ما هیچ کس را نمی توانیم متقاعد کنیم در تمام مسائل..سپس در مورد نشریه به صورت شدید ، از کلمات بکار رفته در آن انتقاد تلخی کرد .کلماتی از قبیل قبلن ،بعدان ، اصلن ، طبعن که در متن نشریه بدون تنوین نوشته شده و اصطلاحاتی همانند خدائیش و … مورد تذکر موسی تقی زاده بود ، وسوالاتی را برای همگی ما مطرح کرد :

چرا پاسدار ادبیات و فرهنگ خود نباشیم؟

آیا انگیزه خاصی از این کار است؟

البته موسی تقی زاده هدف خود را از این تذکرها و کنایه های تلخ برای همراهان گفت ، در ادامه بردیا از تغییر سیستم آموزشی و نوشتاری در کشور صحبت کرد.

در این قسمت به دلیل خروج از موضوع دبیر وقت را به آقای سید زاده داد که ایشان در مورد میهمان و استاد گرامی آقای میثمی صحبت کردند و پیشنهاد و تقاضای خواندن شعر برای همراهان را داشتند.

در ادامه استاد میثمی شعر زیر را با صدایی رسا و گیرا بیان کردنند:

منادیان عشق

ما ذره ای از جهان عشقیم ، پیوسته منادیان عشقیم ، زین روی منادیان عشقیم

خورشید صفت ، روان و رخشان ، سرگشته ی کهکشان عشقیم

چون جان همه تشنه ی محبت

چون دل همه خون رسان عشقیم

جویای هدف مثال پیکان ، برخاسته از کمان عشقیم

بانگ جرس ایم خفتگان را

وابسته ی کاروان عشقیم

گویای «انا الحق» ایم بر دار ، منصور زمان ، زبان عشقیم

ای واعظ شهر قصه کم گوی ، ما خود همه داستان عشقیم

مرغان محبت ایم ، … آری {مکث}، پرورده آشیان عشقیم .

همگی همرهان به ذوق آمدیم و بسی شاد شدیم و از استاد سپاس گذاری کردیم. سپس موسی تقی زاده از خود و شک و تردید ، تاریخ خوانی ، اراده و مقاومت برایمان سخن گفت و برای ترک نشست از همراهان و دبیر وقت خواست.

زمان کوتاهی استراحت و پذیرایی داشتیم و سپس حمید از آماده سازی نما آهنگ زیبایی از خاطرات ، عکسها و یادگاری ها ی همراهان گروه نیک اندیشان خبر داد که بصورت CD در اختیار مسئول ، سینا قرار داد.

همراهان پویان قبل از شروع وقت های درخواستی و موسی تقی زاده، سعیده و سولماز در این قسمت ، نشست را ترک کردنند و در ادامه سایرین به جمع بندی بحث پرداختیم.

اعظم با مطرح کردن بحث در مورد موارد کلیدی و پایه این تقاضا را داشت که از بحث های غیر ضروری از قبیل درست با نادرست کلمات و این چنین مواردی بگذریم و سینا بیان کرد که ابتدا گروه در چه مسیری حرکت می کند و اینکه همراهان در گروه به کارهای موازی میپردازیم تا خودسازی و ارتقای فردی در تمام زمینه ها صورت گیرد و از مطالعه نکردن و کوتاهی برخی همراهان سخن گفت .

در انتها با پایان یافتن زمان نشست ، هماهنگی نشست آینده به شرح زیر باشد؛

سخن زیبا از فروغ

کتاب از ساسان

دبیر اعظم

نشست در ساعت هشت و سی و پنج پایان یافت .

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 3 =