قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

تاریخ نشستموضوعات نشستدبیر نشست
۲۸ فروردین ۸۶نقد کتاب ویل دانسینا
سومین جلسه نیک اندیشان در سال جدید با موضوع نقد کتاب ویل دان با حضور همراهان :

معصومه ، لیلا، بردیا ، سعیده ، شهاب ، فریبرز ، مهدیه ، حمید ، رضا ، فروغ ، ساسان ، سینا  و پویا  آغاز شد که در ادامه ، سیاوش و یوسف هم به همراهان اضافه شدند .

سینا به عنوان دبیر جلسه از پویا ( دبیر شورای مرکزی  و مسوول صندوق باشگاه ) خواست تا گزارشی از وضعیت صندوق و شورا در سال هشتاد و پنج  ارایه دهد . پویا پس از ارایه گزارش در مورد صندوق گروه ، گزارشی مختصر هم از عملکرد شورا در سال هشتاد و پنج ( تصویب بندهایی از آیین نامه که در مورد باشگاه ها و نحوه امتیاز بندی بوده و همچنین تغییر شکل آیین نامه ) داد و در پایان اشاره ای هم به سایت گروه کرد و عنوان کرد که سایت در سال گذشته به صورت واقعی در آمد . سپس حمید به عنوان مدیر باشگاه های کلوب و کتابخانه، گزارشی  در مورد این باشگاه ها ( تعداد اعضا ، زمان تاسیس ، آیین نامه این باشگاه  ها و … ) ارایه کرد و پس از حمید نوبت به بردیا رسید تا به عنوان مدیر باشگاه های اندیشه نیک ، یاهو گروپ نیک اندیشان ، نشریه  و  کوه و تفریحات  و همچنین بازرس شورا ، در مورد باشگاه های تحت مدیریتش گزارش دهد که به علت کمبود وقت ، نتوانست به برنامه های آینده اش برای این باشگاه ها اشاره کند . در گزارش بردیا هم به تعداد اعضای هر باشگاه و کارهایی که باشگاه در سال گذشته انجام داده بود ، اشاره شد . و به عنوان بازرس شورا درباره شاخه اهواز و اصفهان گروه نیک اندیشان صحبت کرد .

سپس سینا در مورد مجمع عمومی که ایمیلش را برای یاهوگروپ نیک اندیشان فرستاده بود و در آن از همراهان خواسته بود که در صورت تمایل ، حضورشان در مجمع را اعلام کنند ، صحبت کرد و نام کسانی که به این ایمیل پاسخ داده بودند را اعلام کرد که این افراد عبارتند از ( به ترتیب حروف الفبا ) :

آرزو فضل الله ، بردیا نظری ، پویا زاده کوچک ، پویان فخرایی ، حمید عبدالغنی ، ساسان موسوی ، سعید شجاعی زاده ، سینا یاوریان ، فروغ قره داغی  و معصومه محمدزاده .

در ادامه سینا به این نکته اشاره کرد که گروه در سال آینده ( هشتاد و هفت ) مسوول نخواهد داشت و در واقع اعضای شورای مرکزی هر یک نقش مسوول را برای گروه ایفا می کنند . و دبیر شورا هم فقط نقش هماهنگ کننده شورا را بر عهده خواهد داشت .

همچنین مقرر شد در جلسه بعدی شورای مرکزی ، حمید و آرزو و شیوا به عنوان همراهان آزمایشی شورا و سینا و بردیا و پویا به عنوان همراهان اصلی شورا ، نشست شورا را برگزار کنند .

 

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

سپس بیست دقیقه وقت پذیرایی فرا رسید و همراهان شیرینی و آب میوه ای را  که سینا مسوولیت تهیه آن را بر عهده گرفته بود میل کردند .

و قسمت پایانی نشست به نقد و بررسی کتاب ویل دان اختصاص داشت .

به خاطر اینکه اولین باری بود که در نشست ، کتاب نقد می شد ( و مقرر شده است که هر ماه یک کتاب نقد شود ) جلسه حالت آزمون و خطا داشت تا همراهان ببینند که چه روشی برای نقد کتاب مفید تر می باشد . سینا مسوولیت هدایت بحث را به عهده داشت .  و اینک نظرات همراهان درباره این کتاب :

 

* ویل دان کتابی است درباره مدیریت ، مدیریت تفکر ، ارتباطات و …. ( اینها نظرات مختلف همراهان درباره این سوال بود که این کتاب درباره چیست )

 

* بهتر است قبل از خواندن کتاب ویل دان، نویسنده آن را بشناسیم و ببینیم چه نوع طرز تفکری  دارد  . یکی از همراهان توضیح مختصری درباره کنت بلانچارد ، نویسنده کتاب ویل دان، ارایه داد . و در ادامه یکی دیگر از همراهان ، صحبت درباره نویسنده را با این جمله ادامه داد : مهمترین سوالی که نویسنده این کتاب و کتابهای دیگری که در زمینه مدیریت و انگیزش می نویسد این است که (( چرا روحیه کارکنان دم در شرکت کشته می شود ))

 

* اعتماد به عنوان اولین مسا له ای است که نویسنده در کتاب ویل دان به آن اشاره کرده است و تا این اعتماد شکل نگیرد نمی توان قدم دیگری به جلو برداشت . در همین مورد از همراهان سوال شد که به نظر شما چه عواملی باعث ایجاد اعتماد می شود و جوابی که داده شد این ها  بودند  : صداقت و صمیمیت – آسیب نرساندن – بازی کردن ( با نهنگ ها ) – عدم وجود بازخواست – وجود نکات مثبت ِ بیشتر که منجر بع اعتماد بیشتر می شود . همچنین یکی از همراهان به این نکته اشاره کرد که برای ایجاد ارتباط ( که پیش زمینه اعتماد است ) باید دیوارهای ذهنی فرو بریزد تا امکان برقراری ارتباط فراهم آید

 

* نویسنده در بیشتر قسمتهای کتاب تاکید فراوانی بر تشویق ، بزرگ نمایی مثبت ها و اعتماد سازی دارد

 

* راهکاری را که خود نویسنده در کتاب به آن اشاره کرده است : ۱- بلافاصله افراد را تحسین کنید ۲- کاری را که خوب یا کاملا درست انجام داده اند ، بطور مشخص بیان کنید ۳- احساس خوب خود را از کار مثبتی که آنها انجام داده اند ، با آنها سهیم شوید ۴- آن ها را به ادامه کار خوبشان تشویق کنید

 

* نظر یکی از همراهان این بود که این راهکارها را نباید تعمیم داد به انسان . اما بعضی از همراهان نظر دیگری داشتند . آنها معتقد بودند که وقتی به حیوان که موجود زبان نفهمی است می توان از این طریق آموزش داد پس به انسان راحت تر می توان آموزش داد . در این بین عده ای معتقد بودند که اعتماد سازی در حیوانات بسیار آسان تر از انسان است و عده ای معتقد بودند که این کار در انسان آسان تر است ( هر چند که ممکن است این اعتماد کاذب باشد )

 

* بعضی از چیزها در همه انسان ها منفی است . اما مهم نوع برخورد ما با آن مساله است . همراهی که در این مورد صحبت می کرد ماجرایی که در شرکت مایکرو سافت اتفاق افتاده بود را برای توضیح صحبتش مثال آورد :

یکی از مدیران رده بالای این شرکت بر اثر اشتباهی یک میلیون دلار به شرکت زیان وارد کرده بود ، بعد از این اتفاق او تصمیم به استعفا می گیرد . اما ببینید برخورد بیل گیتس ( رییس مایکروسافت ) با این اتفاق چگونه است . او به مدیرش گفت اشتباه شما تجربه ای است که ما به قیمت یک میلیون دلار آن را به دست آوردیم و من اجازه نمی دهم که شما این تجربه را با خود به جای دیگری ببرید .

 

* نوع تشویق ها متفاوت است و باید ابتدا کسی را که قرار است تشویق شود شناخت بعد اقدام به تشویق کرد ، تا این تشویق انگیزه ای شود برای حرکت رو به جلو آن فرد . یکی از همراهان هم به این نکته اشاره کرد که مانند تماشاچیان مسابقه فوتبال نباید منتظر ماند تا تیممان گل بزند و بعد تشویقش کنیم بلکه در طول مسیر هم باید شخص را تشویق کنیم .

 

* یکی از همراهان روشی برای نقد کتاب به طور علمی بیان کرد :

۱- طرح مساله ۲- هدف مساله ۳- چگونگی بیان مساله ۴- پیشینه مساله ۵- مدل ریاضی مساله ۶- نتیجه گیری  و در آخر هم ارزیابی

در ارزیابی هم باید به این موارد توجه داشت :

۱-      عنوان مورد مساله چه بود ؟

۲-      آیا مساله را تونستیم درست بیان کنیم ؟

۳-      آیا توانسته ایم مساله را اثبات کنیم ؟

۴-      اهمیت اهداف آیا درست بود یا مجازی ؟

۵-      فواید کاری چه بود ؟

۶-      نتیجه گیری

 

نشست در ساعت ۷:۴۵ به اتمام رسید .

 

برنامه هفته آینده :

 

سولماز دبیر خواهد بود .

سمیه مسوولیت خواندن سخن نغز را به عهده می گیرد

حمید ، کتاب معرفی می کند

 

شاد باشیم و آگاه در هوشیاری

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 1 =