راه های حفظ آرامش در شرایط بحرانی چیست؟

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

حفظ آرامش در شرایط بحرانی موضوع مهمی است. همانطور که میدانید این روزها بیماری کرونا شرایط بحرانی و استرس زایی را ایجاد کرده است، و آرامش افراد جامعه را سلب کرده است. اما مهم ترین اقدام در اینگونه موارد حفظ آرامش است. هنگامی که یک وضعیت بحرانی به وجود می آید، ممکن است اولین احساس شما وحشت باشد. متاسفانه اضطراب و استرس شدید می تواند منجر به عدم عملکرد مناسب شما شود. این پاسخ در طولانی مدت به سلامتی شما ضربه می زند و توانایی بهینه شما را کاهش دهد.

بسیاری از موفق ترین افراد جهان، از جمله کارآفرینان، ورزشکاران و هنرمندان، اگر اصول حفظ آرامش و مقابله با استرس را یاد نگرفته بودند، تحت فشار و با وجود موانعی که وجود داشت، نمی توانستند به موفقیت دست یابند. آنها توانایی توسعه و حفظ وضعیت خاصی از آمادگی روانشناختی را دارند، آمادگی ذهنی که از آن برای حل مسائل کمک می گیرند.

شرط لازم برای موفقیت، آرامش درونی است که در مواقع بحرانی به کمک شما می آید، بنابراین اگر می خواهید، فرد موفقی باشید و یا اکنون از پس مسائل خود در شرایط بحرانی بر بیایید توصیه می کنیم راه هایی که در ادامه برای حفظ آرامش مطرح می کنیم، را یاد بگیرید و از آن ها تا حد امکان استفاده کنید.

فهرست عناوین این مطلب:

راه های حفظ آرامش در شرایط بحرانی چیست؟

در ادامه ۱۲ نکته برای کمک به حفظ آرامش درونی در شرایط استرس زا مطرح می کنیم.

۱. آرام باشید

در صورت امکان، فوراً واکنش نشان ندهید. درعوض، صبور باشید و تا حد امکان اطلاعات جمع کنید. به این فکر کنید که این موضوع در آینده شما به چه میزانی تاثیرگذار خواهد بود و آیا در کنترل شما است؟ اگر جواب مثبت است، سعی کنید در حد توانتان راه حلی برای آن پیدا کنید. این دیدگاه به شما کمک می کند تا کمتر احساساتی شده و توانایی تصمیم گیری تان را بهبود ببخشید.

راه های حفظ آرامش در شرایط بحرانی چیست؟

۲. مثبت فکر کنید

هنگامی که شرایط استرس زایی به وجود می آید، ممکن است ذهن شما در هزار جهت حرکت کند و برخی از افکار شما ممکن است منفی باشد. هرچه ذهن شما سرگردان تر باشد، حفظ آرامش برای شما سخت تر خواهد بود. بدترین حالاتی که درصد کمی احتمال وقوع دارند را تصور نکنید. در عوض افکار منفی را رها کنید و ذهن خود را بر روی یک نکته مثبت متمرکز کنید، هر چقدر هم که کوچک باشد.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

۳. هرگز نپرسید «چه می شود اگر؟»

این بدترین سوالی که می توانید از خود یا دیگران بپرسید در میانه بحران بپرسید. اینگونه سوالات که با «چه می شود اگر» شروع می شوند باعث وحشت شدید می شوند و شما را مجبور می کند تا شرایطی را که اتفاق نیفتاده و ممکن است هرگز اتفاق نیفتد، را تصور کنید. سوالات «چه می شود اگر» موجب ترس و وحشت شما می شود و مسئله را پیچیده تر جلوه می دهد.

برای مثال شما نتوانسته اید به موقع یک پروژه را تحویل دهید. اولین سوال شما این خواهد بود که اگر شرکت تصمیم به اخراج من بگیرد، چه می شود؟ این فکر به راحتی می تواند منجر به این سؤال شود «اگر من در این ماه حقوق و دستمزد نگیرم چه می شود؟» در عوض، روی واقعیت ها تمرکز کنید و روی راه حل کار کنید.

۴. مراقب بدن خود باشید

اگر سلامتی شخصی خود را در اولویت قرار دهید، برای مقابله با بحران قوی تر خواهید بود. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، مرتباً ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید. ورزش سطح هورمون های استرس را پایین می آورد و به بدن کمک می کند تا در بالاترین سطح خود عمل کند. با بهبود سلامتی، خودکنترلی، حافظه و هوش هیجانی خود را افزایش خواهید داد. این موارد ویژگی های مهمی هستند که به شما کمک می کند به خوبی در مواقع اضطراری پاسخ دهید.

۵. مصرف کافئین را محدود کنید

وقتی در شرایط بحرانی قرار دارید، ممکن است وسوسه شوید که یک فنجان قهوه میل کنید. کافئین ممکن است باعث آزاد شدن آدرنالین شود، در آن لحظه به شما انرژی و قدرت بدنی می دهد، اما در نهایت استرس شما را افزایش می دهد. به جای یک فنجان قهوه، سودا یا نوشیدنی انرژی زا، آب بنوشید.

راه های حفظ آرامش در شرایط بحرانی چیست؟

۶. با یک دوست یا روانشناس قابل اعتماد تماس بگیرید

از پشتیبانی دیگران استفاده کنید و از مشاوره در مورد وضعیت استرس زا نترسید. فردی دیگری که در شرایط احساسی قرار نداشته باشد، می تواند معضل را از دیدگاه دیگری ببیند و می تواند به شما در رسیدن به راه حل های احتمالی کمک کند.

وقتی با افرادی که اعتماد دارید و به آنها احترام می گذارید صحبت می کنید، احساس امنیت می کنید. این امنیت به شما کمک می کند تا استرس و اضطراب خود را کنترل کنید. با توضیح شرایط بحرانی و افکارتان با صدای بلند، ممکن است ذهن شما یک روش یا راه حل جدید را کشف کند.

۷. از موضوع دور بمانید

مدتی از اوضاع دور شوید، حتی فقط برای یک ساعت یا دو ساعت به خودتان زمان بدهید. وقتی به خودتان فرصت می دهید تا یک معضل و احساسات پیرامون آن را پردازش کنید، می توانید با یک دیدگاه تازه به وضعیت بحرانی نزدیک شوید.

۸. یک استراتژی مقابله ای تهیه کنید

شرایط بحرانی ممکن است شما را مجبور کند ساعت های طولانی را در دفتر بگذارید یا آخر هفته ها را در خانه کار کنید. اگر در استرس طولانی مدت بمانید، ممکن است آسیب فراوانی به سلامتی شما وارد شود و توانایی شما در تصمیم گیری های منطقی و آگاهانه را تضعیف کند. برای کنار آمدن بهتر با شرایط پیش آمده، برنامه ای تنظیم کنید که از آن لذت می برید.

برای مثال صبح مدیتیشن کنید. پیاده روی منظم را در برنامه تان قرار دهید یا برای کلاس ورزش ثبت نام کنید. ورزش می تواند استقامت شما را در مواجهه با مشکلات افزایش دهد. این تکنیک ها به شما کمک می کنند توانایی بیشتری در مواجهه با بسیاری از موقعیت ها داشته باشید.

۹. شوخی کنید

در مواقع استرس زا به جای اینکه احساس ترس کنید، برای حفظ آرامش با شرایط پیش آمده شوخی کنید. می توانید موقعیت را با طنز اداره کنید. خنده باعث آزاد شدن هورمون هایی می شود که شما را آرام می کند و به شما اجازه می دهد راه حل بهتری پیدا کنید.

۱۰. موارد استرس زا را مشخص کنید

اولین قدم برای غلبه بر احساسات منفی، مشخص کردن مواردی است که موجب افکار منفی و اضطراب شما می شوند. این فرایند به شما کمک می کند آن افکار را شناسایی و درک کنید و برای مواجهه با آن ها راه حلی پیدا کنید. دقیقاً مانند کودکی که از تاریکی می ترسد، وقتی تاریکی را درک کند، دیگر برای او ترسناک نخواهد بود.

راه های حفظ آرامش در شرایط بحرانی چیست؟

۱۱. از نظر ذهنی آماده شوید

قبل از شروع هر پروژه ای، افراد موفق مغز خود را آموزش می دهند تا وقتی فشار وارد شود آرام بمانند. این طبیعتا با تجربه همراه است، اما شما می توانید آگاهانه نیز آن کار کنید. بازی هایی را انجام دهید که انعطاف پذیری ذهنی را در یک محدوده زمانی تشویق می کنند. اینترنت مملو از معماها و بازی هایی است که می تواند به شما در حفظ آمادگی ذهنی و آرامش روانی آن کمک کند.

۱۲. به اندازه کافی استراحت کنید

فقط به این دلیل که قرار ملاقات مهمی در پیش دارید و یا استرس شدیدی را تجربه می کنید، به این معنی نیست که می توانید خواب و استراحت را قربانی کنید. نه تنها خواب ناکافی به سلامتی شما آسیب می زند، بلکه به طور کلی شما را از نظر ذهنی ضعیف می کند و در طولانی مدت سطح استرس شما را بالا می برد.

ذهن خسته قادر به تفکر واضح نیست و وقتی در یک شرایط بحرانی به سر می برید باید آرام باشید. ما زمانی که به اندازه کافی استراحت کنیم می توانیم به راه حل های مختلف فکر کنیم و دهن خود را سامان بدهیم و با شرایط سازگار شویم.

نتیجه گیری

حفظ آرامش در شرایط استرس زا امکان پذیر است، تنها کاری که شما باید انجام دهید برخی از تمرینات روزانه و داشتن سبک زندگی سالم است. نفس کشیدن عمیق و غذا خوردن سالم چند روش ساده برای آموزش مغز شما برای صبوری است. اما زمانی که استرس شدیدی را تجربه می کنید، تغییر در نحوه فکر کردن در مورد وضعیت و حفظ افکار مثبت مهمترین نکته است. این امر نه تنها به حفظ آرامش درونی شما کمک می کند، بلکه موجب می شود راه حل خوبی نیز برای موقعیت بحرانی پیش آمده بیابید.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + 5 =