نشست های هفتگی: کتاب کندالینی یوگا – نقد توام با آزادگی – ۳ بهمن ۱۳۸۵

۱۳۹۷/۰۸/۱۲

۱۱:۴۲ ق٫ظ

امتیاز خود را ثبت کنید
[مجموع: ۰ میانگین امتیازها: ۰]
تاریخ نشستموضوعات نشستدبیر نشست
سه شنبه ۳/۱۱/۸۵معرفی كتاب كندالينی يوگا – نقد و نقادی توام با آزادگی و عشق آفرينیسينا

نشست این هفته نیک اندیشان با حضور همراهان سينا، قاسملو، برديا ، اعظم ، شهاب ، فريبرز ، فروغ ، سعيده ، سولماز  و مهمان آقای سيدزاده در ساعت 5:30 رسميت يافت.

ساسان  و آقای طالبی با تاخير وارد شدند.

موضوع جلسه معرفی كتاب كندالينی يوگا – نقد و نقادی توام با آزادگی و عشق آفرينی بود.

دبير اين نشست ، سينا ، توافق های اول نشست را برای يادآوری بيان کرد؛
– موبايل ها را روی گزينه سکوت تنظيم می کنيم.
– به سخنان زيبا و معرفی کتاب گوش می سپاريم و از صحبت دو نفره خودداری می کنيم.
– در صورت نياز به صحبت در مورد موضوعی خاص در همان اول نشست از دبير وقت درخواست می کنيم.
– از کشيدن سيگار در حضور ديگر همراهان خودداری می کنيم.
– به عنوان همراه هم اين موارد را به هم يادآوری می کنيم.

فروغ ، به عنوان سخن زيبا ، از کتاب خانه ای برای شب نوشته نادر ابراهيمی ، داستان دشنام را خواند که داستان آوارگی سنجابی بود که به شير دشنام داده بود.

سينا کتاب کندالينی يوگا تاليف جلال موسوی نسب را معرفی کرد.

اين کتاب آموخته های آقای جلال موسوی نسب در مورد چاکراها از استاد خود سوامی ساتياناندا سارا سواتی می باشد.

سينا مکان هفت چاکرای معروف بدن را معرفی کرد و عملکرد هر کدام را بر اساس دو جنبه فيزيولوژی بدن و از نظر معرفت بيان کرد. از طريق عکس های موجود در اين کتاب توضيحاتی نيز در مورد چاکراها داده شد. چند روش مديتيشن نيز معرفی شد. اما توصيه شد که تا زمانی که به طور کامل به اين چاکراها واقف نشده ايم بهتر است که مديتيشن ها را به ترتيبی که استاد بيان می دارد انجام دهيم. سينا تاکيد کرد که بر روی چاکراهای اول و ششم تمرينی صورت نگيرد تا زمانی که چند سطح درک شود.

در ادامه نشست ، با آب ميوه و شيرين و چای از خود پذيرايی کرديم.

موضوع بحث و گفت و شنود برای اين هفته که از موضوع های ثبت شده و امتياز آورده در سايت گروه بود، ” نقد و نقادی توأم با آزادگی و عشق آفرينی”  مورد صحبت قرار گرفت.

در ابتدا برديا که اين موضوع را از يک جمله از موسی انتخاب کرده بود و در سايت قرار داده بود ، کل آن جمله را با همراهی همراهان از نو خواند.

همراهان مطالب زير را بطان کردند؛
– نقد و نقادی  يعنی جدا کردن سره از ناسره، غربال کردن، جدا کردن حسن ها و عيب ها
– آزادگی؛ کنار گذاشتن عقده ها و کينه ها
– انتقاد توأم با عشق آفرينی يعنی برای ايجاد عشق انتقاد می کنيم نه برای زير سوال بردن يک شخص
– نقد و نقادی در حين انتقاد پذيری ؛ می خواهيم نقد کنيم ، نقد پذير هم باشيم.
– از جملات منفی استفاده نکنيم.
– انتقاد شامل آفرين و سرزنش هر دو است.
– انصاف در انتقاد بخشی از آزادگی در حين انتقاد است.
– اشراف  به موضوع و داشتن اطلاعات کافی از انصاف و آزادگی در انتقاد است.
– در جامعه اصطلاحی باب شده با عنوان رک گويی که شخص با عنوان اين اصطلاح هر مطلبی را به خود اجازه می دهد که به طرف مقابل خود بگويد.
– برای انتقاد و صحبت ، اجازه شخص لازم است.
– شناخت آن فرد در انتقاد و نقد او لازم است.
– يک ضرب المثل؛ تا وقتی کفش شخصی رو نپوشيدی نمی تونی ازش انتقاد کنی؛ منظور اين است که در جايگاه آن شخص قرار داشته باشی می توانی عملکرد او را درک کنی.
– در مثالی برای نقد عملی ؛ نايلون چيیپس را که يک فرد در خيابان رها کرد، دوست ما آن را به او برگرداند با بيان اينکه اين به شما تعلق دارد و نتيجه بد صحبت کوتاهی خوب بود.
– مثالی از کتاب هفت عادت مؤثر مردمان مؤثر بيان شد که در مورد نگرش و ديدگاه بود که به عنوان عينک شخص نيز نام برده شد. هنگامی که نگرش تغيير می کند طرز برخورد تفاوت دارد؛ فردی با دو بچه وارد واگن مترو می شود. مرد روی صندلی می نشيند و در فکر فرو رفته است. دو کودک از سر و کله مردم بالا می روند و سر و صدا و مزاحمت ايجاد می کنند. مردم همه شاکی هستند و غرولند می کنند. فرد بغل دست آن مرد به او می گويد چرا بچه های خود را ساکت نمی کنی. مرد پاسخ می دهد الان داريم از بيمارستان برمی گرديم و مادر اين بچه ها در بيمارستان مرده است و من نمی دانم با اين بچه ها چه بگويم. همه بهت زده می شوند و نگرش و رفتار عوض می شود و همه با بچه ها مهرباین می کنند و شخصی شکلاتی به آنها می دهد ديگری مشغول صحبت با آنها می شود و هر يک به گونه ای سعی می کنند که آن کودکان را سرگرم کنند.
– جهان بينی فرد نيز در روش انتقاد مؤثر است.
– کل بشريت را يک خانواده ببينيم بهتر عمل خواهيم کرد.
– بنی آدم اعضای يکديگرند که در آفرينش ز يک گوهرند.
– تو کز محنت ديگران بی غمی نشايد که نامت نهند آدمی.
– هر شخصی به گونه ای می نگرد يا توانايی ديدن قسمت هايی را دارد همچون داستان فيل در تاريکی مولانا که نقد با ذهنيت ناقص را در پی دارد.
– از افراد بذهکار و گناهکار که در اثر معضل های اجتماعی و شرايط اينگونه شده اند نفرت نداشته باشيم.
– زاهد ظاهربين داغ به پيشانی و عارف واقعی داغ به دل دارند.
– در هر موقعيتی که قرار می گيريم مکن است که انتقاد يک طرفه کنيم و حق به جانب خود بگيريم . همچون وقتی که راننده هستيم پياده ها را نقد می کنيم و وقتی که در نقش پياده ظاهر می شويم راننده ها را نقد می کنيم.
– روش ويل دان که در کتاب ويل دان پيشنهاد شده است تا چه حدی می تواند مفيد واقع شود. وقتی آموزشی در مورد آداب اوليه وجود نداشته باشد چگونه می توان از روش ويل دان استفاده کرد؟
– آموزش و پرورش مهم ترين اصل يک جامعه است. ولتر: هيچ چيز مثل تعليم و تربيت آزادی دهنده نيست.
– در ژاپن به کودکان آموزش می دهند که ما در اين مملکت هيچ چيز نداريم فقط شما را داريم. ( انسان سرمايه اصلی يک سرزمين است و به سرمایه های ملی ديگر مانند نفت اشاره ای نمی شود.)
– در اسرائيل آميزش آزاد است و کودکان تا هفت سالگی تحويل دولت می شوند تا به خوبی تربيت شوند.
– در قضاوت معمولن پرده ای جلوی چشم را می گيرد.
– اشاره به اتفاقی که دوستی برای ماشينی که راننده اش کر بوده بوق می زده تا سبقت بگيرد و عصبانی بوده ولی وقتی متوجه شده که آرم نصب شده در پشت شيشه را نديده، بسيار ناراحت و از کار خود پشيمان شده.
– در هنگام عمل هوشيار باشيم.
– از يک همراه برای هوشيار بودن کمک بگيريم.
– خود را جای ديگری قرار دهيم.
– به ديگران احترام بگذاريم.

پايان نشست  7:25 اعلام شد و دوستان مسووليت های زير را به عهده گرفتند؛
– فروغ : معرفی کتاب
– شهاب: سخن زيبا
– شيوا : دبير

 

همچنین بخوانید:  نشست های هفتگی: معرفي كتاب تاريخ ايران - بحث آزاد - 28 مرداد 1383
قبلیبعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*