تاثيرات گروه بر اعضا

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

با توجه به اینکه گروه نیک اندیشان یه گروه نوپاییه و در مراحل اولیه جذب افراد است لازم دانستم در مورد فعل و انفعالات گروهی و خاصیتهای روانی گروه بر اعضا مطالب مفیدی را که در طول ۴ سال دوره تحصیل و پاس کردن بیش از ۱۴ واحد کارگروهی به دست آوردم با شما دوستهای خوبم سهیم بشم تا گروهمون بتونه به طرف هدف مثبتی گام برداره.

تاثیرات گروه بر اعضا

وقتی یه گروه تشکیل می شه فعل و انفعالاتی در گروه به وجود میاد که میتونه سرنوشت افراد گروه را تحت تاثیر قرار بده. حداقل نقش گروه این است که یک رابط بین انسان و جامعه است و گروهها می توانند مکمل زندگی ما انسانها باشن. یک دانشمند مصری به اسم آقای مظفر شریف آزمایشی را انجام داد برای بررسی تاثیر گروه بر افراد. او تعدادی از افراد را انتخاب کرد و چشم آنها را بست و آنها را به اتاقی روانه کرد که هیچگونه سابقه ذهنی و آشنایی با آن محل نداشتند. اتاق تاریک بود و آقای شریف به طور انفرادی افراد را آزمایش میکرد. او از فاصله ای معین چراغی را روشن – خاموش میکرد و بعد از فرد مورد ازمایش میخواست که نظر خودش را راجع به آن فاصله بیان کنه که چقدر است. برای بار دوم این آزمایش را بطور دسته جمعی تکرار میکنه و متوجه میشه که جوابهای داده شده متفاوت با جوابهای آزمایش اول است. برای اطمینان بیشتر آزمایش را به همان صورت برای بار سوم اجرا میکنه.ولی به صورت انفرادی و متوجه میشه که نظریات افراد همان نظری است که در بار دوم و در حضور جمع ارایه دادن نه جواب بار اول آنها. و نتیجه گیری میکنه که وقتی افراد نسبت به پدیده ای اطمینان شخصی ندارن راجع به آن موضوع تحت تاثیر جمع قرار میگیرن و تغییر میکنن و تعدیل میشن. بنابراین وقتی که افراد در درون گروهها قرار میگیرن نظریاتشان تحت تاثیر جمع تغییر پیدا میکنه و این یکی از کارکردهای گروه است. حالا این سوال پیش میاد که عقاید فردی که در درون ما پایدار هستند چگونه ممکنه که در گروه تغییر پیدا کنه؟

از سه راه رفتارها و عقاید در افراد درونی میشه: متابعت, همانند سازی, درونی کردن.

متابعت یه حالت تشویق و تنبیه داره و مدام در زندگی روزمره برای ما اتفاق میافته. اعتقادات و باورهایی که تحت تاثیر مجازات یا پاداش شکل میگیرن پایدار نیستن و پس از مدتی از بین میرن. همانند سازی به صورت غیرآگاهانه است و به صورت ناخوداگاه صورت میگیره. این بخش از رفتار و عقاید هم چندان پایدار نیست. اما پایدارترین رفتار یا اعتقاد همان رفتار درونی شده است. چون ما آن را باور کردیم و نسبت به دو مورد قبلی در برابر تغییر مقاومت دارد.

اما اگر همین افرادی که اعتقادات و باورهاشان درونی شده در درون گروه قرار بگیرن نظرات دیگران را در مورد خود و اعتقاداتشان می شنون و یک تحلیل از خودشان به دست میارن. و این آگاهی از مقاومت در برابر تغییر یا تعدیل کم میکنه. چون در گروه فشار گروهی مطرحه و این خیلی موثره. وقتی افراد جمع میشن و تشکیل گروه میدن, نیروی کلی گروه چیزی بیش از تک تک اعضا آن میشه.

همیشه سه خاصیت اصلی و اساسی در گروهها وجود داره که باعث تغییر رفتار افراد و همگون شدن آنها می شه و این سه عامل سرایت و تقلید و تلقین است. تلقین پذیری افراد در جمع خیلی بیشتره و افراد به دلیل تلقین پذیر بودن از هم تقلید میکنن و به دنبال تقلید سرایت پیدا میشه و مثل یه موجی همه افراد گروه را بیدار میکنه.

عده ای از اعضای گروه از این تغییرات راضی وخشنودن و آنها را به راحتی قبول میکنن ولی بعضی از اعضا در مقابل این تغییرات ایستادگی میکنن و ترجیح میدن وضعیت خودشان را حفظ کنن. همیشه نباید به مقاومت در برابر تغییر با یک دید منفی نگاه کنیم. گاهی مقاومت مفید و آموزنده است و باعث میشه که رهبر گروه هدف از تغییر و نتایج آن را روشن تر بیان کنه, به ناکامی و نارسا بودن اطلاعات و ضعف روابط خود با اعضای گروه پی ببره و در برنامه های موجود برای تغییر تجدید نظر کنه.

اما رهبر گروه هیچ وقت نباید تغییر برای افراد را ناچیز و جزیی جلوه بده و از همه مهمتر در برابر مخالفتها و مقاومت های افراد گروه نسبت به تغییر, نباید با ایراد سخنرانیهای طولانی به توجیه مطالب و اثبات نظرات خود بپردازه. چون نصیحت کردن و توجیه صرف نظرات خود در تغییر انسانهایی که به شدت مخالفت میکنن اثر ناچیزی داره.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

نویسنده: گلابتون

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 2 =