قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

تاریخ نشستموضوعات نشستدبیر نشست
سه شنبه ۱۷ بهمن۱۳۸۵کتاب پیکار – گفت و شنود پی در پی سلطه پذیریشیوا
درود

نشست این هفته گروه نیک اندیشان با حضور همراهان (به ترتیب ورود): سینا – باران – شیوا – فروغ – سولماز – شهاب – ساسان – بردیا ( با تاخیر) – آقای طالبی ( مهمان) با دبیری شیوا انجام شد.

موضوع نشست سلطه پذیری بود و کتاب پیکار معرفی شد.

نشست در ساعت ۱۷:۳۰ و با یادآوری آئین نشست :

۱-موبایل های خود را روی گزینه بی صدا تنظیم می کنیم.

۲- سیگار کشیدن در حضور دیگران ممنوع می باشد.

۳-در صورتی که می خواهیم در مورد موضوع خاصی صحبت کنیم از دبیر نشست وقت می گیریم.

۴-در هنگام خوانده شدن سخنان زیبا یا معرفی کتاب نگاه و گوش خود را به معرفی کننده کتاب یا خواننده سخنان زیبا می بخشیم و از گفت و گوهای دو نفره خودداری می کنیم.

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

رسمیت یافت و سینا به مدت ۱۰ دقیقه و شیوا به مدت ۱ دقیقه درخواست زمان کردند.

سخن زیبا توسط شهاب که مطلبی بود در مورد خوشبینی و بدبینی خوانده شد.

 

تکمیل خواهد شد.

 

معرفی کتاب بر عهده فروغ بود که کتاب پیکار با تبعیض جنسی نوشته ی آندره میشل و ترجمه ی محمد جعفر پوینده را معرفی کرد.

(( خانم آندره میشل در سال ۱۹۵۹ از دانشگاه پاریس دکترای جامعه شناسی گرفت و اکنون در مرکز ملی پژوهش های علمی در فرانسه مدیریت گروه پژوهشی نقش های جنس ها و خانواده و توسعه ی انسانی را بر عهده دارد.

تبعیض جنسی یعنی اعمال و رفتار و پیشداوری ها و ایدئولوژی هایی که زنان را فرودست تر و کم ارزش تر از مردان و مردان را مسلط بر زنان می دانند و هنوز نیز در ردیف بدترین مصیبت هایی هستند که مایه درد و رنج و محرومیت بشر می شوند.این مفهوم اشاره دارد به اعمال و افکار تبعیض آمیز نسبت به زنان و نیز به این که این اعمال و رفتار همان اندازه نادرست و محکوم شدنی اند که اعمال و افکار تبعیض آمیز قومی و دینی یا سیاسی.

کلیشه ها در بر گیرنده تصاویر و نگرش ها و احساس ها یا اعمال هستند . کلیشه ها ممکن است به جنبه ی جسمانی یک گروه انسانی (زنان یا مردان) یا به خصوصیات فکری و عاطفی و یا به جنبه ای از موقعیت اجتماعی یک گروه انسانی مربوط می شوند.

این نظر که مردان پرخاشگرند نیز داوری ناشی از تبعیض جنسی است زیرا که پرخاشگری را به ویژگی فطری مردان تبدیل می کند و نقش تربیت را در زندگی پسرها و دخترها نادیده می گیرد.

گفتارها یا تصویرهایی که در آن زنان چنان نمودار می شوند که گویی فقط کدبانو و مادرانی هستند که صرفا با شوهر و فرزندانشان رابطه دارند نیز گفتارها و تصویرهایی تبعیض آمیز هستند زیرا تمام زنان فقط همسر و مادر نیستند بلکه زنان تنهایی نیز هستند که از انسانیت هیچ کم ندارند.

در ادامه ی کتاب این کلیشه ها معرفی شدند و اقدامات ضروری برای از بین بردن این کلیشه ها و تبعیض ها در خانواده و مدرسه بررسی شدند.))

سپس همراهان از وقت درخواستی خود استفاده کردند: سینا در مورد بر گزاری جلسات در روزهای یکشنبه صحبت کرد و همچنین کتابی به آقای طالبی به خاطر درگذشت مادرشان از طرف گروه اهدا شد و از صحبت های آقای طالبی استفاده کردیم.

من در مورد چاپ شماره ی سوم نشریه و جمع آوری مطالب برای شماره چهارم صحبت کردم.

در وقت استراحت از همراهان با شیرینی و آبمیوه و چای پذیرایی شد و شماره ی سوم نشریه در بین همراهان پخش شد.

 

در ساعت ۱۸:۴۰ جلسه رسمی شد و پس از یاداوری آیین گفت و شنود آغاز شد. موضوع بحث گفت و شنود پی در پی ۷ در مورد سلطه پذیری بود.

 

۱- برای بیان نظر خود با باز و بسته کردن انگشتان از دبیر وقت می گیریم.

۲- شنیدن را تمرین می کنیم و تحمل خود را افزایش می دهیم.

۳- در تایید یا رد نظر کسی صحبت نمی کنیم و اندیشه خود را برای جمع مطرح می کنیم و نگاه خود را بین همراهان تقسیم می کنیم.

۴- بر نظر خود پافشاری نمی کنیم.

۵-به اندیشه دیگران احترام می گزاریم و اندیشه خود را در نوبت خود بیان می کنیم.

۶- پرسش های خود را در نوبت خود بیان میکنیم.

۷- صحبت یکدیگر را قطع نمی کنیم.

۸-در مواقع اضطراری دبیر نشست را با بالا بردن دست یا باز و بسته کردن انگشتان آگاه می کنیم به طرز نمونه هنگام منحرف شدن بحث یا  تذکر به دبیر اگر هوشیار نیست.

 

 

ابتدا همراهان نظر خود را به ترتیب بیان کردند و سپس از دبیر وقت گرفتند.

سلطه و سلطنت از یک ریشه اند و یعنی حکم فرمایی از راه های منفی. ما خود زمینه های سلطه پذیری و سلطه گری را در خود رشد می دهیم. ریشه های سلطه پذیری چیست؟

سلطه پذیری بیرونی و درونی است . ما در درون خود نیز تحت سلطه چیزهایی هستیم حتا گاهی در طرز صحبت کردن نیز سلطه پذیریم.

 

سلطه پذیری از جنبه درون مهم تر است که در آن انسان تحت سلطه جهل خویش است. مسائل اقتصادی و فرهنگی نیز در سلطه پذیری نقش دارند.

 

سلطه و سلطه پذیری امری نسبی است ما تحت سلطه وراثت و ژنتیک هستیم و آگاهی و دانایی ما را متوجه این سلطه پذیری و رهایی از آن می کند .زندگی انسان تلاش برای رهایی و کنار زدن این سلطه هاست.

 

خواستن چه آگاهانه و چه نا آگاهانه باعث سلطه گری و سلطه پذیری می شود . تا وقتی خودمان بخواهیم سلطه پذیر خواهیم ماند.

 

انسانها برای راحت بودن و گریز از مسئولیت سلطه پذیر می شوند. جامعه از واحد های انسانی تشکیل شده پس برای اصلاح جامعه باید از خودسازی شروع کنیم.

 

در جامعه باید سلطه گر باشیم یا سلطه پذیر و یا هر دو؟

تسلط ابزاری می خواهد . ابزارهای آن : مسئولیت پذیری و دانش و آگاهیست. اگر این ابزار هارا داشته باشیم می توانیم تسلط داشته باشیم.

 

در جامعه نباید سلطه گر و سلطه پذیر بود بلکه باید در همکاری با یکدیگر و کل هستی نیازهای یکدیگر را بصورتی متقابل بر طرف کنیم. ما به یکدیگر نیاز داریم.

 

دو مثال عینی: ما در مورد بیماری ها نیز بدن خود را سلطه پذیر می کنیم با تغذیه ناصحیح. یا کسی که کتاب نمی خواند نمی تواند از تجربیات مفید دیگران استفاده کند و در نتیجه زمینه را برای سلطه پذیری در خود ایجاد می کند.

 

برای رهایی از سلطه پذیری باید با خود روراست باشیم. از ماست که بر ماست. تفاوت های بین زن و مرد نباید باعث سلطه پذیری شود . بین زن و مرد باید یک همکاری متقابل وجود داشته باشد.

 

روابط باید سالم باشند . روابط بیمار باعث ایجاد سلطه گری و سلطه پذیری می شوند.

 

باید بدانیم چگونه ارتباط بر قرار کنیم. بسیار حساس بودن و عصبانی شدن باعث سلطه پذیری می شود. وقتی به روش صحیحی اعتراض خود را نشان ندهیم سلطه پذیر می شویم.

 

سلطه پذیری نیز جنبه ی مثبت و منفی دارد و جنبه ی مثبت آن راهنمایی کردن است. از دید اجتماعی نیز سلطه گری وجود دارد برای جلوگیری از به وجود آمدن هرج و مرج ولی باید شخصی که مسئولیت پذیر تر است تسلط داشته باشد.

خانم ها در جامعه به دلیل دیدی که از کودکی به آنها تلقین شده سلطه پذیرند و این دید باید تغییر کند.

کسی که که به آگاهی و خویشتن خویش خود رسیده هیچ گاه نه سلطه پذیر است و نه سلطه گر بلکه در هماهنگی کامل و همراهی با هستی زندگی خود را ادامه می دهد و حتا در روابط زن و مرد نیز این همراهی متقابل باید وجود داشته باشد و هیچ کدام بر دیگری تسلط ندارند.

 

نشست در ساعت ۱۹:۴۵ و پس از ۱۵ دقیقه تمدید وقت بحث و تعیین برنامه نشست بعدی پایان یافت.

معرفی کتاب و سخن زیبا:ساسان

 

شاد آگاه و صبور باشیم

قایق زندگی  با انتخاب دکتر یاوریان به عنوان مربی خود:

قایق بادبانی زندگی خود را در تلاطم امواج روزگار با لذت و اطمینان تا ساحل آرامش مطلوب به پیش برانید.

پست قبلیNext Post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

+ 12 = 15